♬ALyna's Diaries♬: Khasiat Tempe

Entry Me Love Family Friends Post


  • Hi... Welcome to my blog. Bla..bla...bla... My name ALYNA !



owner

Contact Me

History

Credits
11:33 | 0 Cloud(s)
Khasiat Tempe

Makanan ini bukan saja enak, tapi ada vitamin dan memiliki kandungan yang bagus. Protein nabatinya mampu memenuhi keperluan harian tubuh.Seperti dilaman World’s Healthiest Foods  dalam 113,40 gram tempe terkandung banyak nutrisi yang menguntungkan tubuh, antara lain, mangan (73 %), protein (41,2%), tembaga ( 30,5%), fosfor (28,6%), vitamin B2 (23,5%), magnesium (21,8%) kalori (12%). Oleh keluaran bagan nutrisi World’s Healthiest Foods,maka dunia pun turut mengakui manfaat kesihatan dari hasil fregmentasi makanan itu.

Berikut ini manfaat tempe yang perlu Anda tahu :

 Protein Setara Daging
Kandungan protein yang terkandung di dalam tempe memiliki kualiti. Kandungan protein tempe mencapai 41%. Berbeza dengan produk daging yang menambah kolesterol, protein yang terkandung cenderung menurunkan kadar kolesterol.Sebab itulah, tempe lebih banyak dipilih sebagai bahan makanan pengganti daging yang lebih sihat.

 Sihat Untuk Jantung
Dalam beberapa tahun ini,makanan ini telah menjadi bahan utama untuk menjaga kesihatan jantung. Berbagai penelitian membuktikan bahawa protein dari tempe dapat menurunkan LDL atau kolesterol sebanyak 35 – 40%.  LDL tersebut biasanya membentuk plak darah, sehingga membesar dapat menyebabkan serangan jantung atau stroke. Penelitian lain menunjukkan bahawa protein pada tempe dapat menaikkan kadar HDL atau kolesterol yang baik. Tempe juga kaya dengan serat sehingga dapat mengikat lemak dan kolesterol dalam makanan.

 Menstabilkan Gula Darah 
Manfaat lain dari tempe adalah bagi penghidap diabetis, terutama diabetis tahap 2. Protein dan serat dalam tempe mencegah kadar gula tinggi dan menjaga agar kadar gula darah tetap terkawal. Magnasium pada tempe dapat membantu para penghidap diabetis mendapat kandungan protein dengan kadar kolesterol rendah.

 Mencegah Cancer
Serat dalam tempe bukan hanya berguna pada usus, tetapi juga mengikat racun penyebab cancer dan membuangnya dari dalam tubuh. Racun yang telah diikat tidak dapat merosakan sel-sel usus besar.Penelitian di Amerika Syarikat, di North Carolina University, Tempe yang kaya dengan serat dapat mengurangkan risiko cancer usus besar. Bukan hanya menurunkan risiko cancer usus besar, tempe juga menurunkan risiko cancer payudara. Bagi lelaki, isoflavon yang terkandung dalam tempe dapat menurunkan risiko cancer prostat pada lelaki.Jangan ragu makan tempe. Walaupun harga tempe murah, tetapi manfaat tempe pada kesihatan  tidak murah. Agar tetap sehat, lebih bagus kalau tempe dimasak dengan sedikit minyak atau tanpa minyak.

 Sangat bagus untuk mencegah anemia dan Osteoporosis. Kandungan zat besi dan protein serta kalsium yang mudah tercerna  pada tubuh menjadi benteng pelindung terutama bagi wanita yang memang sangat kekurangan hemoglobin dan kalsium.

 Bagi membuang kolesterol yang jahat dalam darah. Protein, asam lemak PUFA, serat, kalsium dan juga niasin pada tempe mampu melawan kolesterol jahat. Asam lemak efektif menurunkan serum kolesterol.

Tempe merupakan sumber anti-oksidan terbaik. Isoflavon-nya mampu memelihara sel sehingga mampu melambatkan proses penuaan.

0 Comments:


Post a Comment